lunes, 20 de marzo de 2017

Ascensió L´Albarda Castellana "Via Per Amor a l´Art, V+/Ae - 130 m.", Sant Jeroni-Montserrat (Barcelona).

Ressenyes i Croquis de la via extret de.- http://escalesrodones.blogspot.com
Via: Per Amor a l´Art.
Zona: St. Jeroni-Montserrat.
Dificultat: V+/ Ae.
Dificultat obligada: V-.
Grau d'exposició: Mitja/Baix.
Grau de compromís: Mitja.
Equipament: Via equipada, amb espit i parabolts. Reunións no rapelables, R1 es fa a una alzina.
Material: 10 cintes exprés, bagues per encintar arbustos i opcionalment algun friend "camalot groc nº1".

Monastir de Montserrat.

L´Estació Superior del Funicular a Sant Joan.
L'Albarda Castellana, és l'arreo de les bèsties de càrrega compost principalment de dos grans coixinets que s'adapten als dos costats del llom, subjecta al ventre per una cingla deixant aquest en buit per tal que la càrrega no faça mal a l'animal. Amb aquesta estetica forma. s'alça una gran mola a Montserrat molt a prop del cim de Sant Jeroni, visible des de molts punts. A aquest cim estan adossades diverses agulles mes com El Càntir, El Braguer, La Desgraciada i l'Agulla 237. Encara que bastant ampla i gran tot just centenari unes 7 o 8 vies d'escalada. Nosaltres escollim potser la més accessible i la més concorreguda, jejeje. Com bé ens va comentar un escalador, a aquesta via ve a 4 persones a escalar durant l'any, i avui estem els 4 aqui. jajaja. Les coincidències de la vida. !!!!.

Regió de Tebaides (Sant Salvador)

Cami Nou de Sant Jeroni.

La aproximació és molt llarga posar almenys 1 hora i 20 minuts. Es pot accedir per diversos llocs (des de Can Jorba pel Camí dels Francesos) o pel Camí Vell o Nou de Sant Jeroni; el que nosaltres vam escollir.
Estacionem el vehicle al pàrquing del Monestir de Montserrat (de pagament). Des d'aquí podem pujar per les escales dels pobres o bé agafar el funicular que ens porta fins a St. Joan.
Tornem a agafar l'opció cara i més còmoda. Agafem el Funicular fins a l'estació superior de Sant Joan. Aqui vam sortir des del Pla de les Taràntules. A la nostra dreta comença el nou camí a St. Jeroni (ruta 1).
Mirador de Les Paparres.

Vanessa, Cami Nou a Sant Jeroni.
Aquest va flanquejant molt còmodament la zona de Gorros, passant al costat la Gorra Marinera, Magdalena Superior i per últim el Gorro Frigi. A l'altra banda podem veure la zona de Tebaidas / Sant Salvador (L'Elefant, La Prenyada, la Mòmia, Momieta, La Panxa del Bisbe, etc.). Després de passar i deixar a darrera  nostre el Gorro Frigi, a la nostra esquerra es troba el mirador (plataforma amb una tanca metàl·lica) de les Paparres i una mica més endavant després de passar un torrent, veurem una fita de fusta amb indicacions, continuarem cap a St. Jeroni .Per aquest camí (Nou de St. Jeroni)

Cavall Bernat, Miranda de Sant Antoni, etc.

Cap de Mort.

Torrent.
Aqui a la fita de fusta, es creuen diversos itineraris de senderistes. A la nostra tornada baixarem cap al Pla dels Ocells. Seguim pel camí nou a St. Jeroni, després d'uns poc metres veurem una altra fita de fusta i darrera d'aquesta un sender que puja, en un arbre veurem unes marques de pintura blava i groga. En aquest encreuament deixarem en Camí Nou a St. Jeroni i seguirem pel sender que és part del Camí dels Francesos direcció a Collbato. Primer seguirem les marques de pintura blava.

Bifurcació Cami dels Francesos.

Cruïlla (Cami a Sant Jeroni, Al Monastir, A Can Jorba i Al Cim de l´Albarda C.).
Sempre com si fossim a pujar al cim de St. Jeroni. Arribarem a una nova cruïlla, on veurem una gran fita de piedras.Ahora les marques de pintura blaves aniran cap a l'esquerra, les ignorem i seguirem pel sender que baixa cap a Can Jorba i Collbato amb les marques de pintura de color groc. Deixant a la dreta el sender que puja a St. Jeroni.

Fitas per acces a peu de via.

Camell de St. Jeroni.
Fins aqui mes o menys es veu clara la cosa, jajaja. Ara és quan es complica i es fa difícil explicar l'arribar a peus de via "Per Amor a l'Art". Nosaltres vam baixar per aquest sender seguint les marques grogues de pintura fins a l'altura del Camelló, que és just la petita agulles que aquesta una mica més amunt de l'Agulla del Camell de St. Jeroni. Veurem un parell de fites de pedres a l'esquerra en un corriolet molt poc clar que s'endinsa per l'espessor del bosc. Des d'aquí i amb molta paciència hem de medi esbrinar on esta el peu de via. .

Peu de Via.

Fletxa de inici de via.
Sortirem a uns clars, seguir baixant buscant la falda de l'Albarda Castellana, intentant anar a línia recta amb el Camel de St. Jeroni mes o menys. Quan veiem que baixem de nou cap l'espessor del bosc, en una rampa típica montserratina, al costat d'uns arbres, teneis de buscar una petita fletxa gravava a la roca (amb la qual solen marca l'inici de les seves vies dels germans Masó) .Si heu tingut sort, Felicitats!!!!, Esteu a principi de via

Doncs ja que hem donat amb l'inici de la via. La escalarem. jejeje. El primer llarg és una rampa podríem dir de les mes típiques montserratines amb algun ressalt. La primera assegurança  un spit ho veurem a la dreta després de passar una alzina que creix enmig del llarg i prop d'una gran llosa. Aqui la dificultat es nota una mica però de seguida minva. Veurem un segon segur (un altre spit). I arribant a una lleixa veurem una alzina on muntarem la R1. R1, Preveure cordinos o bagues llargues per muntar aquesta reunió. 2 spit a uns 55 metres.

Guti. L2.
L2 (V+ /Ae) .-

El segon llarg de la via, és el que més compromís té. Per assolir la primera assegurança, hem de grimpar per l'alzina que ens fa de R1, fins les seves branques més altes, que estan una mica afeblides pel pas de cordades, a vigilar !!!. Un cop haguem enfilat a aquestes branques veurem un buit a l'esquerra per agafar-nos amb la mà i poder assegurar-nos en la primera assegurança. El següent pas podeu forçar-en lliure mes o menys seria un V + / 6a o un pas llarg en Ae. Segons les ganes que tinguem de complicar-nos. Jejeje. Aquest llarg està molt ben assegurat, seguim ascendint i assegurant-i la dificultada va baixant. Uns últims passos amb un petit flanqueig a la dreta i en una altra mena de lleixa veurem la R2 ben assortida d'assegurances. R2 2 spit amb xapa, 1 parabots amb xapa i un burí sense xapa (aqui donem per fet que estava el pot amb el llibre de registres). Reunió no rapelable. 8 parabolts en uns 30 metres.

Sortim de la R2, molt còmodament remuntant per una rampeta una mica cap a la dreta, a bastants metres trobarem la primera assegurança (spit). Després minva la dificultat fins arribar a una mena de caiguda o bloc que talla el pas. On veurem altra assegurança (posar aquí una cinta llarga per evitar el fregament de les cordes).

Aqui farem un pas mes acrobàtic que atletico, en flanqueig a l'esquerra amb molt bones preses i continuarem ascendint fins a la R3, situada al costat dret d'uns arbustos. R3, un spit i un parabolts amb xapes, No rapelable. Tres spit a uns 45 metres.

Contrapuntal, Puntal de l´Albarda, La Inclinada. (Al Fons Sant Salvador)

Fi de via.

Per acabar a ascensió a l'Albarda Castellana, des de la R3 i final de la via "Per Amor a l'Art". Recollim el material i guardem cordes. I continuarem pujant pel llom de l'Albarda Castellana, trobarem alguns ressalts amb passos fàcils de III º, gairebé al cim girarem cap a l'esquerra on veurem un pessebre amb el llibre de registres i una placa explicativa, dient que estem en uns dels sostre comarcals de Catalunya.

Acces al Cim de L´Albarda Castellana.

Cim L´Albarda Castellana.

Cim l´Albarda Castellana.
L'Albarda Castellana és el sostre comarcal del Baix Llobregat, aquesta a una alçada de 1.174 metres sobre nivell del mar. Era un dels cims de la llista dels 100 cims de la llista de la FEEC, que per alguna motiu deixo de ser. Però si aquesta dins dels 39 punts o cims comarcals.

Cim l´Albarda Castellana , 1177 m.

Guti.

Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.
Vam pujar i accedim als seus dos cims, la de la cara sud (on hi ha el pessebre) i un altre cim més a l'Est, on hi ha un gran monticle de pedres amb una rajola del club excursionista Colla a els Ecos. Vam gaudir de les magnífiques vistes d'aquest cim (St. Jeroni, Cavall Bernat, Gorres, Sant Salvador, etc.). I diem realitzar el descens o retorn.

Cim l´Albarda Castellana (Cara Est).

Corda Fitxa, Acces i Descens de l´Albarda Castellana.

Antena i Roca del Moro.
Descens.-

Des del cim de l'Albarda Castellana, (El pessebre) ens dirigim cap a la dreta d'aquest i després d'uns arbustos, veurem o tractarem de veure unes marques de pintura blava.
Un cop localitzades les seguirem descendint fins arribar a un pas equipat amb una corda fixa. Realitzem el pas equipat seguim les marques de pintura blava, fins arribar de nou a la cruïlla que hi ha una fita gran de pedres, on es creuen el camí dels Francesos, un altre sender que va cap al cim de St. Jeroni i el sender amb marques de colors groc i blau que abans vam pujar per fer la via. Aquest ens tornarà a deixar en el Camí Nou de St. Jeroni.

El Cigronet.

Pla dels Ocells.

Tornarem sobre els nostres passos anteriors fins a una fita de fusta que ens marques cap al Pla dels Ocells. Descendim cap a aquesta direcció adentradonos en un bosc plens de Boix, molt ombrejat i fresc. Sense salirno d'aquest camí, anirem vorejant de nou a els Gorres, després ja en el mateix Pla dels Ocells passarem pel Torrent de Santa Maria, i sortirem als peus de l'agulla la Panxa del Bisbe. On comencen o acaben les escales dels Pobres, aquestes ja ens portaran fins al Monestir de Montserrat. Calcular una altra hora de retorn. Ens veiem. Salut.