lunes, 22 de abril de 2024

Escalada Esportiva Les Airasses - La Mussara "Sector Còsmic", La Mussara/ Vilaplana (Tarragona).

Via Ganimedes,V.

Ens tornem apropar a la població i misteriosa de La Mussara, de la qual sorgeixen moltes llegendes i històries. Als habitants d'aquest poble se'ls coneixia com a granotes ja que, en ploure, es formava un petit embassament natural que servia per donar de beure als animals. També té el seu origen en aquest poble una frase en català, baixar de la Mussara, el significat de la qual és ignorar allò que tothom sap i que tindria el seu equivalent en la frase estar a la figuera.
Dins de les IIIª Jornades Privamera Kaotics Klimbers, ens hem decidit per fer escalada esportiva en una de les seves zones més factibles i més potser accessibles. Les Airasses i hem decidit escalar alguns dels seus itineraris al Sector Còsmic.

Refugi de la Mussara.

Ubicació i localització Sectors i Zones d´Escalada de la Mussara (Tarragona). Extret de.- https://ujamaors.blogspot.com/

Des de Reus ens incorporem a la N-420/T-11 per la rampa en direcció Reus/Falset/Alcanyís. Continuarem per la sortida T-704 cap a Reus/Maspujols, a la rotonda, agafarem la tercera sortida en direcció T-704.
Per últim girarem a l'esquerra cap a TV-7093 direcció La Mussara refugi de Muntanya. Arribant al Refugi la carretera TV-7093 la trobarem tallada però podrem estacionar al costat del Refugi. Actualment aquesta zona com la zona d'acampada solen estar reservades per als clients del Refugi. Alguns metres abans d'arribar a aquesta zona podem trobar algunes zones habilitades per estacionar si trobem plena la zona d'estacionament del Refugi de la Mussara.

Camì Antic Poble de la Mussara.

Esglesia de Sant Salvador, La Mussara/Vilaplana (TGN).

Acces.-

Per arribar als sectors més al sud de la zona de les Airasses, només cal sortir des del Refugi de La Mussara, cap al poble abandonat de la Mussara. Bé podem anar per la carretera tallada al trànsit de vehicles de motor. O baixar uns metres des del Refugi i dirigir-nos cap al poblat de La Mussara pel camí vell fins arribar a la Mussara.
Davant l'Església de Sant Salvador, veurem algunes cases en ruïnes, hem d'ascendir cap a aquestes i en un llom veurem una més aïllada, una casa quadrada "Antic Refugi de les Airasses" també en ruïnes, uns metres cap a l'esquerra veurem una pedra amb una placa de ferro, just aquí trobarem un accés entre les roques que ens deixa pràcticament a la base del sector Còsmic.

Antic Refugi de les Airasses sobre el Sector d'Escalada Esportiva Còsmic - Les Airasses, La Mussara/Vilaplana (TGN).

Via Fobos, V+.

Via Io, 6c.

Doncs com hem comentat a l'encapçalament, aquesta activitat la realitzem dins de les III Jornades Privamera Kaotics Klimbers, que van realitzant aquest grup vinculat a la UGEL (Unió de Grups Excursionista Llibertaris).

On es realitzen diverses activitats com l'escalada (en gairebé totes les seves variants), Vies Ferratas, Espeleologia, Senderisme, Xerrades, Debats i menjar popular. Dins un ambient de respecte a la naturalesa i el seu entorn i la divulgació de la memòria històrica del camí o rutes dels Maquis i personatges de la lluita llibertària.

Sector Cósmic.

Via s/t, V+.

Via Ajedrea, IV.

A la zona d'escalada esportiva Les Airasses, sector Còsmic trobarem força itineraris de vies de poca alçada, gairebé més aviat són problemes d'escalada en bloc o boulder equipats per fer-los assegurant amb corda. Hi ha alguns itineraris que estan desequipats.

La qualitat de la roca és bona, calcari on predomina l'escalada atlètica, en bloc, regletes i fissures on recorrem murs i desploms.

L'equipació de les vies és amb material variat des d'espits, parabolts, químics i algun burí. Molts itineraris acaben compartint desvinculacions o reunions.
Aconsellem utilitzar el vostre material si feu top rope o algunes repeticions per evitar el desgast prematur d'aquestes reunions.

Vies Adrastea, V+ (Esq.).

Vies Adrastea, V+ (Esq.) i Flor del Viento, V+ (Dtra.).

Ressenyes Escalada Esportiva La Mussarra  - Zona Les Airasses "Sectors Còsmic, Bostorets i Pouet", La Mussarra/ Vilaplana (Tarragona).- de Esq. a Drta.

Sector Còsmic:

Via 1.- Electra asesina, V (Spits).
Via 2.- Adrastea, V+ (Quimics).
Via 3.- Flor del viento, V+ (Quimics i Parabolts).
Via 4.- Sajolida, IV+ (Parabolts).
Via 5.- Ajedra, IV (Parabolts).
Via 6.- Io, 6c (Spits).
Via 7.- Miranda, 6a+ (Parabolts).
Via 8.- Ganimedes, V (Parabolts).
Via 9.- s/t, V+ (Parabolts),
Via 10.- Sínope, 6a (Parabolts).
Via 11.- Fobos, V+ (Quimics i Parabolts).
Via 12.- Deimos, IV (Parabolts).

Bloc Apartat "Sector Còmic":

Problema 13.- Amanita, V+ (Quimics).
Problema 14.- Ahí lo llevas, 6a (Quimics).
Problema 15.- Fredolic, 6b (Quimics).

Via Flor del Viento, V+.

Via Adrastea, V+.

Sector Bostorets:

Via 1.- Jo no sé pas res dels Bostorets, V+ (Parabolts).
Via 2.- Fresh Garbage, 6a (Parabolts).
Via 3.- Els Bostorets no s´engalomen per les plaques, V (Parabolts).

Vies Adrastea, V+ (Esq.) i Flor del Viento, V+ (Dtra.).

Via Adrastea, V+.

Sector Pouet:

Via 1.- Wai-ki-ki, 6a+ (Parabolts i Quimics).
Via 2.- Miami, 6a (Quimics).

Material: 5 cintes express, baga d'ancoratge, assegurador autobloquejant (Tipus Grigri Petzl, Revo de Wild Country, Eddy d'Edelrid, etc), corda de 30 o 40 metres de 9,5 a 11 mm diàmetre, mosquetó de seguretat per a reunions o desvinculacions, casc, arnes i peus de gat. Opcional: Bossa de magnesi i malló per abandonar. També pot anar bé un crash pad. Alçada màxima de les vies uns 12 metres.

Croquis i ressenyes Escalada Esportiva Les Airasses - La Mussara "Sectors Còsmic, Bostorets i Pouet", La Mussara/ Vilaplana (Tarragona). extret de.-https://ujamaors.blogspot.com/

miércoles, 17 de abril de 2024

Ascensio Roques d´Aguilar - Les Arenes "Via La Taca Blanca, 6a+ - 60 m.", Castellar del Vallès (Barcelona).

Roques d´Aguilar.

A Castellar del Vallès (província de Barcelona) hi ha un veïnat que es diu Les Arenes, amb boniques cases modernistes. Sobre aquesta s'alça el Cingle de Casteló o també anomenada Roques d'Aguilar, és un modest Cingle davant del vessant solei de Sant Llorenç del Munt.
Aquí trobarem una escola d'iniciació a vies de llargs, ben equipada, però la majoria d'aquests itineraris no passen d'uns 60 o 70 metres de longitud.
La roca és conglomerat prou bo per la zona on ens trobem, ara sempre hi trobareu llastrets i còdols ballarins. L'escalada és a trams vertical amb bona presa ia trams ajaguda i d'adherència. Trobarem balmes que comportaran passos de bloc prou potents, ara, molt ben protegits i gens obligats.

Zona d´Estacionament.

Urb. Les Arenes.

Des de Bacelona agafarem la primera sortida B-10 direcció Ronda de Dalt. Ens mantindrem a l'esquerra per romandre a C-58, agafarem la sortida núm. 12 cap a Sabadell Centre-nord/St. Quirze V. Sud-centre. Utilitzarem el carril central per seguir les indicacions cap a St. Quirze del Vallès Sud-Centre/Sabadell Nord, després seguim les indicacions cap a C-58/Manresa/Terrassa. Cap a la dreta a la bifurcació i seguirem els senyals de Sabadell Nord, per continuar per C-58C.
A Sabadell agafarem la carretera a Sant Llorenç Savall B-124, passant el punt kilometric nº 12, en una recta girarem cap a la dreta per entrar a l'Àrea d'Esbarjo de les Arenes. Seguirem cap a l'esquerra per una pista de sorra i travessarem un pont sobre el riu Ripoll, haurem d'estacionar a la nostra dreta en una gran esplanada.

Acces Peus de Vies Esquerra - Roques d´Aguilar.

Peu de Via La Taca Blanca.

Acces:

Un cop haguem estacionat el vehicle a la gran esplanada. Ens dirigim cap al pont i continuarem caminant per una pista asfaltada que s'enfila fins arribar a la primera de les cases de la urbanització Les Arenes.
Cal deixar el vehicle si o si a la gran esplanada si no volem tenir problemes amb els veïns de les Arenes.

Just a la dreta de la primera casa, comença un corriol que puja i ens endinsa al bosc. Seguim el sender fins a veure una gran fita de pedres al mig del sender, aquí ens desviem a la nostra dreta per un altre sender menys marcat que ens apropés fins a la base de les Roques d'Aguilar. Un cop a la base ens dirigirem o bé a l'esquerra oa la dreta segons les vies escollides.

En aquesta ocasió ens dirigim cap a l'esquerra pel corriol que vegem més evident a seguir. Ja gairebé al final del corriol s'obre una bifurcació a la dreta, que puja fins a la base de la paret. Per arribar a l'inici o peus de via haurem de trepar cap a la esquerra, la primera via que trobem és la Bruixa, just a la seva esquerra gairebé a la base de la paret veurem una placa metàl·lica amb el nom de la Via “La Taca Blanca”.

L1 (6a+).-

Localitzem el peu de via amb facilitat, gràcies al fet que hi ha una placa metàl·lica amb el nom de la via clavada a la base de la paret.
Ens equipem i preparem el material, i als primers passos de la via notem que tivarem força. Arribant a la primer desplom, haurem d'anar cap a la dreta, per tornar després cap a l'esquerra. Enfilar recta amunt tot guanyant petits ressalts amb la dificultat concentrada. Fins arribar a una baumeta on trobarem la R1. R1, dos parabolts amb xapa, mallóns i anella units per una cadena. Reunió rapelable. Uns 9 parabolts en uns 27 metres.

R1, Ainhoa (Kaotics Klimbers) & Guti (Els Cinc Peus al Gat) - UGEL.

L2 (6a).-

Sortim des de la R1, una mica amb tendència cap a la esquerra. Ja els primers passos són molt verticals i força explosius. Continuarem gairebé seguint un regal calcari que marca la paret d'hi ha evidentment el nom d'aquest itinerari "La Taca Blanca". Després dels primers metres la dificultat minva, però encara trobarem algun altre ressalt, on hi ha moments que cal confiar amb els peus i estrènyer amb força avall amb les mans. Acabem aquest segon llarg, arribant gairebé al cim i veurem la R2 ubicat a terra, on haurem d'anar amb compte ja que hi ha força pedres soltes. R2, dos parabolts amb xapa i anelles units per una cadena. Reunió rapelable. Uns 7 parabolts en uns 33 metres.

Cim Roques d´Aguilar.

Després de pujar tota la cordada, fer les fotos per a la ressenya i fer constar aquesta ascensió al cim de les Roques d'Aguilar, recollim part del material i equip, per preparar el descens.

Muntarem un ràpel d'uns 60 metres des de la R2 fins a peus o inici de la via. i des d´aquí bé continuar fent un altre itinerari de la zona o tornar sobre els nostres passos fins a la zona d´estacionament.

També si ho desitgem podem acabar de sortir fins a la zona boscosa i seguir un corriol i anar cap a la dreta que ens deixara a la pista a prop de l'esplanada on tenim estacionat el vehicle.

Rapel.

Descens - Rapel.

Via: La Taca Blanca.
Zona: Roques d´Aguilar - Les Arenes (Sant Llorenç de Munt i l´Obac).
Dificultat: 6a+.
Dificultat obligada: 6a/V+.
Grau d´exposició: Baix.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts. Reunions rapelables.
Material: 9 cintes express (algunes llargues), baga d´ancoratge, R´s, peus de gat, arnes i casc. Opcional: bossa per al magnesi i magnesi.
Orientació: Oest.

Croquis Ascensio Roques d´Aguilar "Via La Taca Blanca", Les Arenes - Castellar del Vallès (Barcelona) extret de.- http://www.santllors.com/

Ubicació i localització d´Itineraris d´Escalada Roques d´Aguilar - Les Arenes, Castellar del Vallès (Barcelona).-  d'esquerra a dreta.

Via 1.- 1 d´Octubre, V.  65 m. (Equipada amb parabolts).
Via 2.- Orella d´Os, 6a. 65 m. (Equipada amb parabolts).
Via 3.- Carrero Blanco campeón de salto, 6a+. 64 m. (Equipada amb parabolts).
Via 4.- Díedre de Mitjanit, V. 60 m. (Semiequipada amb spits).
Via 5.- Cap de Fusta, 6a. 60 m. (Equipada amb parabolts).
Via 6.- Resilència, V. ?? m.  (Equipada amb parabolts).
Via 7.- Taca Blanca, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 8.- La Bruixa, 6b+ ó V+/A1. ?? m.  (Equipada amb spits).
Via 9.- 20 anys després, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 10.- La Ruta de la Seda, 6a. 55 m.  (Equipada amb parabolts i spits).
Via 11.- La Campana, IV/Ae. 55 m.  (Equipada amb parabolts i burins).
Via 12.- El Picarol, IV+. 40 m. (Sortida directa Via La Campana - Via neta).
Via 13.- s/t, IV. 34 m.
Via 14.- s/t, IV. 34 m.
Via 15.- s/t, V. 35 m.
Via 16.- Hola Bitxo, V+. 23 m. (L2 de les Vies 13 i 14  Equipada amb parabolts).
Via 17.- Arrancada de Cavall, Aturada de Burro,  V+. 45 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 18.- Jaume Camarasa, V+. 49 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 19.- Ratpenat, V+. 51 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 20.- Escola Mireia, V. ??m.  (Equipada amb burins).
Via 21.- Rumba Catalana, V. 95 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 22.- Aresta de la Sardada, V+. 86 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 23.- Buscapeligru, V+. 40 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 24.- Diedre 27 d´Agost, 6a. 40 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 25.- Bonati, IV+. 60 m.  (Equipada).
Via 26.- Variant Bonati, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 27.- Vaig, la faig i me´n vaig, 6a ó IV+/A0. 60 m.  (Equipada amb parabolts).

Ubicació i localització d´Itineraris d´Escalada Roques d´Aguilar-Les Arenes, Castellar del Vallès (Barcelona) extret de.- http://www.santllors.com/

martes, 16 de abril de 2024

Ascensio Roques d´Aguilar - Les Arenes "Via 20 Anys Després, 6a - 60 m.", Castellar del Vallès (Barcelona).

Roques d´Aguilar.

El petit nucli de cases de Les Arenes, tot i trobar-se dins el Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i l´Obac, aquí els límits fan una excepció i dibuixen una illa interior per allotjar aquest nucli habitat. Just darrere les cases s'aixeca la discreta paret de les Roques d'Aguilar, un modest Cingle davant del vessant solei de Sant Llorenç del Munt. Fa molts anys que ja s'hi escala, les primeres vies són dels germans Masó i Joan Paré i Josep Sanz, amb respectivament: Didre de Mitjanit i Bruixa, Ruta de la Seda i Bonati. Un vei de les Arenes també va obrir el Sostre i en Savall la via Escola Mireïa. Des d'aleshores ençà ha quedat a l'oblit, però l'amic Jordi, que viu a Sant Feliu del Racó, molt a prop, es va il·lusionar amb la paret i va començar o equipar noves línies. Ens hem acostat a tastar i fer l'ascensió d'aquest cingle, fent alguns d'aquests itineraris tant vells com més actuals.

Aihnoa - Kaotics Klimbers.

Zona d´Estacionament.

Acces a Urb. Les Arenes.

Urb. Les Arenes.
Acces:

En aquesta ocasió ens dirigim cap a l'esquerra pel corriol que vegem més evident a seguir. Ja gairebé al final del corriol s'obre una bifurcació a la dreta, que puja fins a la base de la paret. Per arribar a l'inici o peus de via haurem de trepar cap a la dreta una mica, on creix un Boix (arbust) i veurem escrit el nom de la via en una placa de metall enganxada a la base de la paret.

Peus de Via 20 Anys Després.

L1 (6a).-

Després de localitzar l'inici de la Via, en gran part a la placa de metall enganxada a la base de la paret amb el nom. Ens col·loquem l'equip i el material. La Via es veu força ben equipada amb un bon assortiment d'assegurances (parabolts la immensa majoria). Comencem a escalar aquesta primera tirada que és mantinguda passant algun ressalt i alguna baums, fins a trobar la R1 en una bauma. R1, dos parabolts amb xapa units amb cadena i una anella. Desvinculació tipus escalada esportiva. Reunió rapelable. Uns 9 parabolts en uns 35 metres.

Aihnoa & Guti, R1.

Cim Roques d´Aguilar.

Després de recol·locar-nos a la R1, la cordada. Sortim rectes des de la R1, en un tram força vertical que es manté asi uns pocs metres, una sortida força interessant. Després d´aquesta sortida la dificultat minva passem per l´esquerra d´una petita cavitat, seguirem escalant uns metres més per la paret fins arribar al cim de les Roques d´Aguilar, on a terra veurem la R2. R2, Dos parabolts amb xapa, anella i malló units per cadena. Reunió rapelable. Uns 9 parabolts i un spits en uns 25 metres.

Cim Roques d´Aguilar - UGEL.

Rapel.

Després de descansar una mica, fer la foto pertinents per a la ressenya i beure alguna cosa. Vam optar per fer el descens, muntant un ràpel d'uns 60 metres potser una mica menys fins a peus de la via. Un cop a baix recollim una mica el material i en tenir temps decidim fer un altre itinerari per la zona.
Si, desitgem deixar-lo aquí, només hem de recollir el material i tornar al vehicle desfent el camí d'anada.

Croquis Ascensio Roques d´Aguilar "Via 20 Anys Després", Les Arenes - Castellar del Vallès (Barcelona) extret de.- http://www.santllors.com/

Via: 20 anys després.
Zona: Roques d´Aguilar - Les Arenes (Sant Llorenç de Munt i l´Obac).
Dificultat: 6a.
Dificultat obligada: V+.
Grau d´exposició: Baix.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts i un spit. Reunions rapelables.
Material: 10 cintes express (algunes llargues), baga d´ancoratge, R´s, peus de gat, arnes i casc. Opcional: bossa per al magnesi i magnesi.
Orientació: Oest.

Via 1.- 1 d´Octubre, V.  65 m. (Equipada amb parabolts).
Via 2.- Orella d´Os, 6a. 65 m. (Equipada amb parabolts).
Via 3.- Carrero Blanco campeón de salto, 6a+. 64 m. (Equipada amb parabolts).
Via 4.- Díedre de Mitjanit, V. 60 m. (Semiequipada amb spits).
Via 5.- Cap de Fusta, 6a. 60 m. (Equipada amb parabolts).
Via 6.- Resilència, V. ?? m.  (Equipada amb parabolts).
Via 7.- Taca Blanca, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 8.- La Bruixa, 6b+ ó V+/A1. ?? m.  (Equipada amb spits).
Via 9.- 20 anys després, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 10.- La Ruta de la Seda, 6a. 55 m.  (Equipada amb parabolts i spits).
Via 11.- La Campana, IV/Ae. 55 m.  (Equipada amb parabolts i burins).
Via 12.- El Picarol, IV+. 40 m. (Sortida directa Via La Campana - Via neta).
Via 13.- s/t, IV. 34 m.
Via 14.- s/t, IV. 34 m.
Via 15.- s/t, V. 35 m.
Via 18.- Jaume Camarasa, V+. 49 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 19.- Ratpenat, V+. 51 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 20.- Escola Mireia, V. ??m.  (Equipada amb burins).
Via 21.- Rumba Catalana, V. 95 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 22.- Aresta de la Sardada, V+. 86 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 23.- Buscapeligru, V+. 40 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 24.- Diedre 27 d´Agost, 6a. 40 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 25.- Bonati, IV+. 60 m.  (Equipada).
Via 26.- Variant Bonati, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 27.- Vaig, la faig i me´n vaig, 6a ó IV+/A0. ?? m.  (Equipada amb parabolts).